Aktuellt - Säfflehälsan



Arbetsplatsinriktat stöd

Sjuktalen i Sverige ligger idag på historiskt höga nivåer. Individens lidande och kostnaderna för individ, samhälle och arbetsgivare närmar sig oöverskådliga belopp. Det har skett en glidning i identifierad problematik från objektivt verifierbara och med beprövade metoder behandlingsbara sjukdomar till en individuellt baserad upplevelse av ohälsa.
De stora satsningar som gjorts inom framför allt primärvård och psykiatri har inte resulterat i motsvarande sänkning av sjuktal, vissa studier pekar snarast på motsatsen.                                      
Aktuell kunskap har i tilltagande grad identifierat arbetsplatsen/arbetsgivaren som den viktigaste resursen i hanteringen av den nya psykiska ohälsan.

Säfflehälsan AB har som en följd härav utvecklat sitt tjänsteutbud för att på bästa sätt stödja arbetsgivaren i denna process. Tjänsten stöttas finansiellt via bidrag från försäkringskassan.
Tjänsten ” ARBETSPLATSINRIKTAT STÖD ” är en högkvalitativ analystjänst på basen av vilken utformas en av chef och anställd framresonerad och beskriven handlingsplan.                          
Målsättning, adekvata åtgärder och förväntat resultat fastslås i den av chef och anställd gemensamt utformade och beskrivna handlingsplanen. Dokumentation från planeringssamtalet skickas av arbetsgivaren in till försäkringskassan för erhållande av halva analyskostnaden. 
​​​​​​​
VAD GÖR JAG SOM CHEF?
Som chef skickar du in en beställning på tjänsten ARBETSPLATSINRIKTAT STÖD till Säfflehälsan. Du kommer därefter bli kontaktad av vår kundsamordnare för en fördjupad diskussion kring aktuell frågeställning. Från nätet tar du ut ett frågeformulär att fylla i dels av den anställde och dels av dig och den anställde tillsammans. Den anställde tar med de ifyllda formulären till första analystillfället.

Du kommer att bli meddelad två tider som du meddelar den anställde.                                                                                                             
Vid första tillfället träffas den anställde och resursperson på Säfflehälsan för en analys/kartläggningssamtal.
Vid detta tillfälle genomförs också en rutinprovtagning där vi utesluter eventuella medicinska orsaker, exempel sköldkörtelfunktion, blod/vitaminbrist, pågående inflammation/infektion eller för högt alkoholintag. 

Vid nästa tillfälle kommer du tillsammans med din medarbetare till Säfflehälsan för ett trepartssamtal.
Härvid presenteras och diskuteras resultat av kartläggning och provsvar.
Målsättning för vidare rehabarbete preciseras och beskrivs av dig och din anställde och vidare åtgärder resoneras fram. Eventuell vidare sjukskrivning kan på ditt önskemål som chef överflyttas till Säfflehälsan.
Sjukintyg utfärdas då till stöd för framresonerad rehabiliteringsplan. 
Här nedan hittar du blanketterna som hör till Arbetsplatsinriktat stöd

Nyheter

2018-05-24  
Säfflehälsan/Etage5:s arbete med GDPR - Vi är måna om din integritet och vill att du ska känna dig trygg som kund hos oss.

Den 25 maj 2018 träder den nya dataskyddsförordningen (GDPR) i kraft och ersätter personuppgiftslagen (PUL).
Vi har uppdaterat vår interna integritetspolicy så du som kund kan se vilka personuppgifter vi behandlar, hur och varför. 
Policyn finns tillgänglig här nedan.

Då ni som kund till Säfflehälsan anlitar oss som leverantör behöver ni som personuppgiftsansvariga upprätta ett personuppgiftsbiträdesavtal med oss och detta finns även det att ladda ner här nedan;
shutterstock 411235993shutterstock 411235993
shutterstock 411235993

Säfflehälsan / Etage 5 

Vi är en företagshälsovård och träningsanläggning under samma tak,
som är verksamma i Säffle-Åmål-Bengtsfors-Dals-Ed

Välkomna till oss!